Wie niet of in beperkte mate kan lezen en schrijven krijgt al gauw het etiket van analfabeet opgeplakt. Het word gezien als een persoonlijk gebrek, een falen waar nog steeds een groot taboe rond heerst en dat alleen in ontwikkelingslanden kan voorkomen. Deze negatieve opvatting is zeer sterk aanwezig bij de publieke opinie. Het lijkt voor vele dan ook onmogelijk dat in een sterk ontwikkeld land als België, er mensen zijn die niet kunnen lezen of schrijven. Niets is echter minder waar. Onderzoek heeft aangetoond dat er in Vlaanderen alleen al 1 op 7 mensen functioneel laaggeletterd zijn.[ii] Deze nieuwe term zorgt voor een ruimere en positievere benadering van de klassieke omschrijving. Geletterdheid staat voortaan voor:
De kennis en vaardigheid die nodig is om via geschreven taal te communiceren en informatie te verwerken, de vaardigheid om met numerieke en grafische gegevens om te gaan en basisvaardigheden ICT: informatie kunnen lezen en invullen op documenten en formulieren, werkopdrachten interpreteren en verwerken, berekenen hoe je kan rondkomen met je inkomen de verborgen verleiders in het reclamedrukwerk kunnen ontwijken, de etiketten lezen over opslag en gebruik van schoonmaakproducten, solliciteren met de WIS-computer … [iii]
Concreet betekent dit dat sommige wel in staat zijn om hun eigen naam te schrijven of om een aantal losse woorden te lezen, maar bv het lezen van een langere tekst en deze ook begrijpen lukt voor hen niet.
Wij leven in een informatiemaatschappij waarbij het toegang hebben tot allerlei informatiekanalen en er gebruik van kunnen maken zeer belangrijk zijn. Het zorgt ervoor dat mensen zelfstandig kunnen functioneren, mee zijn met evoluties in de samenleving en vormingen en opleidingen kunnen volgen. Wie niet over de nodige vaardigheden beschikt valt uit de boot. Het leidt tot een dualiseringsproces tussen mensen die mee kunnen en niet meekunnen in onze hoogtechnologische snel verwerkende informatiemaatschappij. De opkomst van gsm, computer, internet, MP3 en 4, I- pad, I- phone, smart-phone, facebook, twitter enz. heeft hier geen goed aangedaan. Men vindt voortdurende nieuwe dingen uit wat de druk om erbij te horen steeds doet toenemen. Mensen hebben van nature de drang om erbij te horen maar hebben niet altijd de middelen om dit te verwezenlijken waardoor vaak de armere mensen de eersten zijn die niet meer meekunnen.
Op de website van T-interim vond ik informatie over een wel een heel originele jobdag. Inschrijven hiervoor kan door een sms te versturen die helemaal kosteloos is. Wat men hierbij uit het oog verliest is dat er wel degelijk mensen zijn die niet beschikken over een gsm. Meestal zijn het de armere mensen die hier niet over schikken en die de job het hardst nodig hebben…
Jobdagen t-interim [iv]
zaterdag 10 september van 9-14uur – Jobdag inpakkers, operatoren & techniekers
t-interim zoekt heel wat inpakkers, operatoren en techniekers voor onmiddellijk vaste indiensttreding bij verschillende bedrijven in de regio.
Wij hebben een ruim aanbod aan vacatures in verschillende sectoren zoals de voedingssector (diepvriesgroenten, pasta, zuivelnijverheid, vleesindustrie,…), de metaalsector, productiebedrijven ,… Onze functies zijn heel gediversifieerd: onderhoudstechniekers binnen het bedrijf, onderhoudstechniekers op verplaatsing in onderaanneming, servicetechniekers op verplaatsing in het buitenland, operatoren, machinebedienaars, …
Ben jij technisch geschoold of heb je ervaring in een technische functie?
Ben je op zoek naar werk of zoek je een nieuwe uitdaging?
Schrijf je dan zeker in voor onze jobdag en kom langs op zaterdag 10 september van 9u tot 14u.
Je kan er kennis maken met onze verschillende vacatures en bedrijven.
Waar?
Soubry
Trakelweg 97
Roeselare
Inschrijven?
Sms "Soubry" naar 8989 (0,00€/sms)
Soubry
Trakelweg 97
Roeselare
Inschrijven?
Sms "Soubry" naar 8989 (0,00€/sms)
In Vlaanderen bieden de centra voor basiseducatie laagdrempelige cursussen aan die hierop inspelen. Ook het Fonds van bpost voor Alfabetisering dat in 1997 opgericht werd en beheerd word door de Koning Boudewijnstichting, ondersteunt jaarlijks innoverende alfabetiseringsprojecten voor volwassenen en jongeren.[v]
In het boek van A. De Swaan[vi] maakt men duidelijk dat lezen en schrijven vroeger niet voor iedereen weggelegd was. De angst voor ontevredenheid en opstand bij de boeren en armen zorgde voor heel wat terughoudendheid bij de rijkeren. Ook de boeren zelf waren geen echte voorstander van onderwijs voor hun kinderen. Zij hadden de helpende hand of bijverdienste van de kinderen erg nodig om te kunnen rondkomen. Ze zagen er ook het nut niet van in waardoor onderwijs beschouwd werd als een vorm van improductiviteit. Het enige positieve aan onderwijs, waaronder lezen en schrijven, was dat hun kinderen op deze manier niet in moeilijkheden geraakten en dat hen tucht en goede manieren werd bijgebracht. Een heuse strijd en vele ontwikkelingen later werd er uiteindelijk toch voorzien in onderwijs voor alle kinderen. Ondanks de vele inspanningen die hiervoor gedaan werden is de strijd nog altijd niet gestreden en zijn er tot op vandaag volwassenen en kinderen die over onvoldoende vaardigheden beschikken . Een recent fenomeen is ook het ingevoerde analfabetisme waardoor allochtone kinderen, jongeren en volwassenen niet of nauwelijks meekunnen in onze samenleving. Gelukkig zijn er tal van initiatieven die deze problemen willen (h)erkennen en aanpakken. De persoon die we hier ook niet mogen vergeten is Paulo Freire. De Braziliaan begon in de jaren 40 van vorige eeuw met het geven van vorming en alfabetiseringslessen voor volwassenen. Hij deed dit doordat de ruime meerderheid van de Braziliaanse bevolking niet kon lezen en schrijven en onderdrukt werden door de rijkeren. Op deze manier gaf hij de armere mensen een stem waardoor ze zich beter konden integreren in de samenleving en samenwerken aan een betere samenleving. Ook voor Freire was alfabetisering meer dan louter leren lezen en schrijven. Het stond voor het ontdekken van het eigen woord en werkelijkheid. [vii]
[i] Wikipedia. (s.d.). Leerplicht. Geraadpleegd op 23 juli 2011, op http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht
[ii] Wikipedia. (s.d.). Laaggeletterdheid. Geraadpleegd op 23 juli 2011, op http://nl.wikipedia.org/wiki/Laaggeletterdheid
[iii] Plan geletterdheid verhogen. (s.d.). Functionele geletterdheid. ‘Van geletterdheid naar sleutelcompetenties’. Geraadpleegd op 23 juli 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/geletterdheid/functioneel
[iv] T- interim. (s.d.). Jobdagen T-interim. Geraadpleegd op 24 juli 2011, op http://www.t-interim.be/jobdag/soubry.shtm
[v] Koning BoudewijnStichting. 2009. Rapport over de verkenning van de twintig projecten
geselecteerd door het Fonds van bpost voor Alfabetisering in 2009,
met het oog op de voorbereiding van de ontmoeting tussen projecten
op 8 september 2010. Rapport (PDF-document). Geraadpleegd op 24 juli 2011, op http://www.kbs-frb.be/uploadedFiles/KBS-FRB/Files/Verslag/2010_Rapport20ProjectenPreventie2009.pdf
[vi] De Swaan, A. (2004). Zorg en de staat. Zesde druk. Amsterdam: Bert Bakker.
[vii] Sabbe, K. (2011). Methodiek educatief werk. (Ongepubliceerde) cursus. KATHO IPSOC, Kortrijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten